05 December 2011

pandai2 lah jaga hati customer kalau taknak customer lari

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

hye everyone ! ups terlupa pulak, ASSALAMUALAIKUM w.b.t...tak jawab dosa, kalau jawab sayang..heh, tercopy paste trademark Maria Elena pulak...ouh baidewei, she's awesome !

masih belum terlambat kot untuk aku ucapkan salam maal hijrah buat pembaca2 yang beragama islam...jap, bajet macam ade orang cina india baca belog aku kan...apepon, harini sunat puasa kan, sempena hari asyura...tapi aku terlupa makanya tertelan lah nasik plus air bergelen gelen...pergi kelas, nak ajak member lunch same2, tapi hampa dan kecewa sebab semua puasa...jadi apakah? balik bilik terus tidoq +_+'

okay, lets straight to the point...

pernahkan anda terfikir bahawasanya anda adalah seorang pengguna yang betul2 mempraktikkan tanggungjawab anda sebagai pengguna yang baik? 

untuk lebih memahami lagi, 

atau adakah anda seorang pengguna yang mementingkan hak anda sebagai pengguna? 

untuk lebih fokus lagi,

adakah anda seorang pengguna mahupun pelanggan yang mahukan layanan mesra dari tokey2 kedai?

lebih mendalam lagi,

adakah anda akan maki pekerja di sebuah kedai sekiranya dia melayan anda macam anda takdak duit nak beli barang?

lebih kejam lagi,

adakah anda nak fuck tumbuk muka pekerja sebuah kedai yang kurang ajar ketika anda membelek belek barang di kedainya?

ouh aku harap anda dapat tangkap apa yang aku maksudkan... 
adab ketika berurusan jual beli haruslah dipraktikkan... tak kira lah pelanggan tersebut mahu membeli barang di kedai anda atau pun tidak, anda sebagai pekerja sewajarnya melayan kerenah mereka... heh, apasal skema gaban aku ni...

ceritanya begini,

kemarin ke semalam ntah, aku pergi meronda ronda ke GIANT, salah sebuah supermarket yang ala ala PAVILLION dekat area skudai ni...memang port budak2 jejaka gadis UTM menghabiskan duit JPA menonton wayang lah kiranya...heh?

disebabkan hujan yang alahai lebatnya macam nak suruh kami tidoq dalam giant tu, aku dengan member aku pon pusing2 lah sementara nak tunggu hujan reda...disebabkan bosan, kami pon masuk lah dalam salah sebuah kedai yang menjual koleksi2 barang keperempuanan...ada bra, ada inner, tudung, shawl dan macam2 lagi lah kiranya...

aku pon belek2 lah tudung yang tergantung terlipat rapi dekat kedai tu...member aku memang nak beli inner kat kedai tu, plus nak cari tudung jugak lah...tibe2 pekerja tu bersuara...

pekerja yang gila: kak nak cari tudung kaler apa? (ouh indon ghopenye)

member aku: eh tak lah, nak tengok2 je dulu...

pekerja yang gila: dah tak tak beli, jangan lah selerakkan tudung itu...tengok je sudah, jang dipegang2...

damn, aku dengar je minah babi tu cakap macam tu terus aku naik bara...aku senyap je lagi, tetiba ade sorang makcik yang kebetulan belek2 tudung bersuara...

makcik baik: ape cik? cik cakap kat saye ke? (dia terperasan sendiri la sebab dia pon belek tudung)

pekerja yang gila: eh tak lah kak, saya cakap sama itu budak...tak mahu dibeli tapi punggah suka hati...

pergh, aku dengar jelas dia cakap macam tu..member aku cakap nak tengok2 dulu, bukan dia taknak beli...habis tu yang inner 2 helai kat tangan dia tu nak buat lap hingus ka? nak beli la...aku memang tak boleh blah kalau pekerja tak respect pelanggan...aku pon bidas...

aku yang bagus: hey pompuan, ko kata apa tadi?! kasar betoi ayat ko...

makcik baik: agak kasar la makcik dengar dia cakap tadi...pekerja apa macamni...

aku yang bagus: ape ko ingat kami belek2 saja tudung kau? ingat kami takdak duit nak beli? ni yang inner kawan aku pegang ni jaddah apanya, dia nak beli la...awat tak reti nak respect customer ka apa? kalau macam ni cara hang berniaga, memang tak laku lah...

dia tergamam...aku sambung lagi leteran aku...

aku yang bagus: dah lah weyh, jom pi beli kat tempat lain...tak hingin nak bagi duit kat kedai ni...baik makcik pi beli kat kedai lain makcik...biadab punya kedai...

pergh, aku pon tak sedar yang aku berani sampai camtu sekali..amkcik tu pon terkedek kedek keluaq dengan anak2 dia...aku tarik tangan kawan aku keluaq..inner yang dia pegang tadi aku campakkan je kat bakul...

wallaweyh, memang biadab kot minah tu...tak belajar ke adab2 berniaga..setiap pelanggan yang memasuki kedai tu adalah rahmat tahu? ada keberkatan di situ, tak semestinya dia beli baru bawa rahmat...kan tak fasal2 kedai tu rugi, kalau dia layan elok mesti dah untung...

aku bukan apa, kadang2 hak sebagai pengguna tu perlu dititik beratkan...soal makan minum pon satu kes lagi...kalau dah pergi order makanan, kalau dah tak sedap tu jangan terus telan jugak..hellow, kita dah bayaq jadi kita ada hak untuk complain...beranikan diri, pergi ke kaunter tu dan suruh orang tu rasa apa yang dia masak...baru dia boleh improvekan kualiti masakan...

tapi cara teguran tu mesti lah kena betul..nanti takut diletaknya air ludah je ape ke dalam makanan baru tahu...pendek kata, sama2 kena pandai menegur dan menerima teguran...kalau tak, sampai bila2 pon kita tak maju betol tak?

kesimpulannya, gunakanlah hak yang kita ada...peace no war..

p/s: macam nak tampo pon ada jugak muka minah tu...kuang ajo sangat..tapi nasib baik dia pompuan ja...kalau jantan memang kena sekeh dah... cewah bajet gilo !


9 comments:

Naim Marinin said...

bgi fuck je ats muka! baru dia reti..bodoh mcm bdk2 amik order kt N24

Anonymous said...

nmpk sngt cite karang sndr...nk penuh kan trafic la 2.............

iela_fadila alias said...

gud job remy ! hg da bg dia sedaq.kalau aku pun,memang aku marah kat situ jugak,mmg blah cmtu ja. kedai yg mana 1 eh ni...

Remy said...

naim: tahu xpa..sama bodoh mcm pelayan N24...yg tu pon 1 hal gk muka mcm xdak skrudrebar nk pelonggaq..ketat semacam ja...

iela: kedai tingkat atas...dalam giant, bukan yg kat luaq tu...dia sebelah2 kedai jamu ka apa ntah...dekat dgn guardian gk...

ANON: hg pon gila ka apa? tak kuasa aku nk tingkatkan trafic blog aku wat cita...mmg la aku karang sendiri, abistu nk suruh ko karangkan blog aku?!

Jom Masak Channel said...

kedai mana ni remy.nk tau. biar aku usha ske..pehh panas siot. kalo aku yg kena, memang kat situ gak aku maki dia. aku memang benci gile peniaga yg tak reti jaga hati pelanggan. nk berniaga buat la cara berniaga. dah untung dah orang nk singgah kedai ko, tapi bila cakap gitu, sampai bila2 pon takkan jejak kan...

aku pon mmg jenis yg suka kritik gak laki2 kalo makanan or air tak sedap. mesti aku panggil balik orang kedai mintak tukar. senang cite, jenis yg cerewet la..hehehe

Jom Masak Channel said...

anon kat atas tu nape? menggelabah habis. hahha.

Remy said...

eda: haaaa tahu xpa...si ANON tu x fasal2 gelabah..ntah2 dia tu pa pompuan kt giant tu...hahahha..

alaaa, klu ko gi giant, memang betul2 dlm giant kedai dia...depan kaunter bayar kt giant kn ada kedai jamu n tudung kan...sebelah kanan ada guardian kn..sebelah kiri ada bangla jual tikaq kn? haa, kedai jual tudung tu laaa...dekat dgn guardian tu...adoyai...

Hasnida Sidek said...

baca cerita kau ni, aku pun nak berani gak lah lepasni. sedangkan mamak kasi aku roti beserta bulu hidung pun aku tak pergi lawan dia. hish. tak boleh jadi ni. harus tegakkan hak pengguna ni.

Remy said...

hahahaha aku ade bace blog ko tu fasal bulu idong...klu aku di tmpat kejadian aku dah gi kat tokey tu...serius, kena berani Has...kita bayaq tao...bukan mkn free...hehe