11 November 2011

11 11 11 dan bas yang cam teeeeeeet !

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

eh it's just a number laaa... 11.11.11 tu kan satu number je...jangan lah sampai nak menurun, jampi, buat nombor tikam judi, number ekoq bagai...walaupun numbernya cantik, tapi aku tetap suka 21.11.11 yang bakal menjelma nih.. eh? ceteke-ceteke number apakah itu...tak sabau !

etcelli ade kaitan jugaklah 11.11.11 ni dalam hidup aku...bukan tarikh pertunangan or watsoever, tapi tarikh ni adalah tarikh di mana aku pulang semula ke UTM selepas cuti raya haji... eh, penting sangat ke? takde lah, aku just nak story sikit benda yang cam FUCK kimak terjadi pada tarikh ni..benda tu berkaitan dengan BAS...shit betol laa...

kalau dulu pon aku pernah ada masalah jugak dengan satu bus nih...aku malas nak ulang cerita, just klik SINI kalau tak hengat...alaa, pengalaman aku naik bas GAGAP yang tinggal aku terkontang kanting kat stesen minyak kat nogori sembilan dulu tu...haa, kali ni aku tak kena tinggal, tapi kondisi bas yang aku naik ni yang cam nak marah ni...maaf la ye, aku memang sensitif sikit bab2 bas nih...gile ape, ko bayangkanlah perjalanan dari KEDAH ke JB bukan sejam dua bang oii, ada la dalam 12, 13 jam jugak...mahunya tak besaq juboq aku ni...kebas habis satu badan kalau dah duduk lelame sejuk beku macam peti ais...dah tu, kalau naik bas dalam keadaan tak selesa, mahunya tak pelingkup kepala drebar sekoq2...wuwuwuwu ganas !

haaa, dah nampak dah jalan cerita kan, dah ada intro dah sikit2... =p

"alah, kalau dah beli tiket bas pon lambat, lagi dua tiga hari nak balik baru nak beli tiket, tak payah nak demand2 dapat bas elok.."

ouh yaa, itu kelemahan aku.. aku memang suka beli tiket bas lambat2...yela feeling kalau tiket habis, boleh balik lambat lajak cuti dan bagi alasan pada lecturer tiket saya habis dijual walhal saja beli lambat...teeeet !
tapi takpe, aku dapat jugak tiket bas balik JB...nais jugak lah bas tu, SHAMISHA namanya...aku first time naik bas yang tak glamour ni...selalu naik bas Plus Liner, KKKL yang kimak tu, Durian Burung dan ade lagi yang tak berapa glomour...dan nak dijadikan cerita aku dapat bas dua tingkat..yes, aku suka ! seat pon not bad, tak belakang sangat dan semestinya seat SINGLE... tak suke lah duduk seat DABEL, nanti kalau dapat duduk sebelah penumpang perempuan kang, tak lena aku nanti...astaghfirullah !

okay mari kita senaraikan ketidak puasan hati semasa di dalam bas...

1) janji gerak pukoi 9 tapi pukoi 10 baru terkedek2 gerak..

haaa, ni lah janji melayu...dalam tiket kemain besaq tulis 9pm masa bertolak, tapi pukoi 10 jugak baru nak gerak...aku tak tahu apa masalah drebar tu sampai lajak sejam masa bertolak...kalau sepuluh minit tu boleh consider lagi kot, ni sampai sejam jaddahnya la kan...kesian kat mak dengan abah aku dok lambai2 konon nak babai lah dari luaq tingkap, tapi kalau dah babai sampai sejam, jenoh lenguh tangan..kesimpulannya, bas ni FAIL !

2) jalan sikit behenti, jalan sikit behenti...semput ka?

ni pon satu hal...dah la gerak lambat, lepastu boleh pulak asyik behenti sana behenti sini...kejap isi minyak, lepastu singgah tandas...bab singgah tandas tu aku x amik port sangat, sebab aku pon turun kecing, tapi time aku beli tiket bas tu, orang kaunter tu kata bas ni jenis direct ke JB...dah tak singgah tempat2 lain dah..tapi nampak sangat muhong nya...mula2 singgah sungai petani, lepastu butterwoth..lepastu singgah dekat area pudu kot..jalan duta la, gopeng la, pendek kata bas ni jenis buang amik orang...cakap tak serupa bikin, tu yang nak marah ni...kesimpulannya, bas ni FAIL !

3) bas ni ada sound efect woooo, sampai naik cuak aku...

kalau korang naik bas kan, tetibe bas tu bunyi pelik sangat dan kuat pulak tu, ape korang rase? mesti rasa cam nak keluar dari bas tu cepat2 sebab takot bas tu meletup atau eksident atau terbalik atau ___________ (isi sendiri). bayangkan, bila dah sampai area KL, tetiba bas tu jadi slow, and then bunyi macam tekan minyak dalam dalam tapi bas tak bergerak laju...eh serius aku tak tahu nak gambarkan macamana melalui penulisan..harap korang faham la ye... pokoknya, bas tu membuatkan aku tak boleh tidoq dan melatih aku mengucap tanpa henti...jadi, lagi sekali, bas ni FAIL !

4) dekat seat belakang, ada ROMEO yang sangat kacak macam shah rukh khan...damn!

haaa, yang ni sangat annoying...(eh, aku ni macam serba tak kena pulak, itu salah ini salah...haish) tapi aku tetap tak suka foreigner ni...ada la dalam 3 orang gitu...tak tahu dari negara mana..eh, jangan dok pikiaq depa mengorat aku lak? pisang sama pisang, mana boleh gu.. kebetulan, ada 4 orang pelancong jepun duduk depan dorang dan sebelah seat aku...haa, tunggu lagi, macam kera dapat bunga la gamaknya si foreigner yang mat romeo tadi tu...kejap2 say "HI"..lepastu tak fasal2 "ARIGATOGOZAIMASS" pulak...tak cukup dengan tu, jerit "AISHITERU" kuat2 pulak bajet nak ngorat minah jepun tuh...haish, rimah lah...rimas ! dah lah busuk ketiak ! pendek kata, memang satu bas bau badan busuk dorang...makanya, again...bas ni GAGAL !

5) pukoi 4 pagi tiba2 penumpang sebelah pasang lagu kuat ingat dok dalm bilik sorang2 kot...

haaa, ni lah yang paling aku tak boleh blah..memang cannot go betol...kan aku cakap bas ni jenis drop orang, amik orang kan, makanya dalam pukoi 4 pagi, bus ni singgah pudu angkut penumpang baru..kebetulan minah jepun yang duduk sebelah aku tu turun dekat pudu, so ade pemumpang lainlah yang ganti tempat dorang...nak dijadikan cerita, naik pulak dua orang lelaki _______________ (bangsa dirahsiakan demi mengelakkan pergaduhan)...boleh pulak tiba2 bukak lagu kat henpon kuat nak mati...loud speaker kot..mule2 aku ingat die tersalah cucuk earphone sampai tak sedar lagu bunyi kuat, tapi sampai dah masuk lagu kedua pon dia wat bodo je, aku pon cam nak maki lah...penumpang yang duduk depan aku dah mula tutup telinga, ada jugak yang dok pandang2 buat muka tak puas hati...

tapi mamat tu maintain dengan lagak selamba ja siap miming kot lagu yang aku tak faham ketahuan punca tu...damn sungguh...disebabkan aku nak tidoq, dan lagu tu mengganggu aku, aku pon tegurlah cara baik...

aku: excuse me, can u slow down the volume please =) (sambil senyum walaupun dalam keadaan gelap yang memang sah dorang tak nampak)

mamat tu: HAA???

aku: (repeat) i said, can u use your earphone? we want to sleep...it's too loud, sir...please...

mamat tu: HAAA???

memang kimak la kan, sampai dua kali aku cakap dok buat pekak tuli jugak..last2 aku cakap..

PAKAI EARPHONE BOLEH DAK? KAMI NAK TIDOQ..KUAT SANGAT LAGU TU AGAK2 LAH !!!

nahh hamikkau...nak main main sangat dengan aku, kan dah kena...lepas kena sound baru nak terhegeh hegeh tutup lagu tu...lepas tu mungkin dorang tak puas hati gamaknya, mengumpat aku la tu dok cakap bisik2...hahah nampak sangat berprasangka buruk...tension weyh, takkan tak faham bahasa kot naik bas ramai2 takkan nak pentingkan diri sendiri bukak lagu sekuat guruh di langit? sabaq sungguh...sekali lagi, bas ni GAGAL !

erm, tu saje kot...eh, ade lagi...bas ni kerusi tak best, sempit...jarak antara kerusi pon sikit sangat kiranya nak lunjurkan kaki tu memang tak boleh...tak macam bas ape ntah yang aku pernah naik, jarak antara seat tu memang luas..siap boleh lunjurkan kaki dan letak laptop lagi...kerlass kan?? jadi, ini adalah kali terakhir aku naik bas SHAMISHA...adeyh...

alah biase lah, setiap orang ada taste masing2...ade yang suka naik bas KKKL sampai taknak naik bas lain dah...tapi jangan la sampai ade yang kata "kalau nak sempurna, buatlah bas sendiri"...eh, jangan cakap macam tu...kita sebagai pengguna haruslah mempertahankan hak kita...betol tak? jadi, pandai2lah nak hidup...okay, bye !

p/s: minah jepun tu pakai henpon sama macam aku..bunyi mesej pon sama...ada sekali tu mesej aku bunyi, dan die terMALU sebab ingat henpon die dan KAMI TERSENYUM SAME SAME...suwiit kan? =p






3 comments:

NadiRah said...

ha!!! ambik kau..
pokak kan..
hahahhaa..
sok nad bru nak gerak balik utm..
huuuu~

Anonymous said...

mende la cite ko ni merapik....

honeysah said...

laa, xtau ka yg bas shamisha nie mmg "lembap" sgt... prnh trkena skali...