16 October 2011

kempen berjimat cermat...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

mai sini mak nak cakap...mak tengok cek ni semakin mewah la gaya hidup...semakin boros...kadang2 kita tak sedar yang kita terlampau boros...cuba cek naik atas bilik, cek punggah barang2 cek, cek try kira harga semua benda yang cek pernah beli selama cek belajaq kat UTM..agak2 berapa totalnya?

nice kan mukaddimah entry ni...

kena sebijik kat batang hidung aku bila mak aku cakap macam tu...slow talk ni berlaku time aku nak masukkan barang2 aku dalam beg merah kesayangan aku tu, sebelum balik UTM...(klik) memang betoi aku membazir, tersangat betul...bila difikirkan balik, hamagad, bazirnya aku...dengan segala mak nenek aku nak beli...pantang nampak sale ja, semua nak angkut...pantang nampak benda yang aku minat ja, semua nak beli...sampai benda yang dirasakan tak perlu pon nak beli jugak...tu lah namanya nafsu...benci betol...nafsu beli barang...

kasut
baju
seluaQ
spenda
sweater
HENPON
buat rambut pon selalu gak dulu
perfume
benda kecik2 yang alahai murahnya tapi bila dihimpun mahal jugak jadinya...
dan macam2 lagi yang aku tak ingat...

haa, aku rasa semua orang pon lebih kurang macam aku ja kot...nafsu shopping tu mesti ada, cuma bijak atau pon tak je nak kawal nafsu tu..ye dak? haa, tu tak dikira dengan nafsu melahap melantak lagi...aiyooo, memang banyak duit aku habis bila direnung balik...DAHLAH DUIT JPA...bongok betol...

jadinya, untuk entry kali ni meh kita bincangkan sikit soal pengurusan kewangan di sini...eh, aku bukan pakar dalam menguruskan kewangan aku, tapi aku nak share la sedikit sebanyak apa yang bakal aku lakukan mulai ESOK..! sekali lagi, mulai esok ye...so, cekidout...

*********************************************************************************

tanya pada diri sendiri, seminggu korang guna duit berapa ringgit? seratus? dua ratus? ke seribu? campur sekali dengan duit makan minum, topup, minyak semua...so, mulai esok, aku akan cuba minimize kan penggunaan duit aku...macamana? hanya 50 hengget seminggu..! sikit ke banyak? aku rasa macam sikit...

so, dengan membekalkan 50 hengget tu la aku nak makan, minum, dan isi minyak moto....serta top up...aku dah deal dengan kawan aku, dia yang akan PEGANG SEMUA KAD BANK aku...kiranya, aku hanya dibenarkan keluarkan duit sebanyak 50 hengget sahaja pada setiap hari ahad...kiranya macam ahad tu hari close account laa...jadi, pandai2 lah aku uruskan duit aku yang hanya 50 hengget tu dalam seminggu...kalau habis sebelum seminggu, pandai2 lah nak hidup...kad bank hanya akan diberi pada hari ahad sajor...alamak, aku neves kot...

ada yang nak try? dengan benda ni jugak aku boleh belajar macamana kehidupan orang susah...sedih kan? jadi, meh kita hitung apa yang boleh dimakan dengan membekalkan 50 hengget seminggu...

okay, paling busuk makan sehari 2 kali kan...tapi aku nak makan sehari sekali je sebab DIET...haha...okay, bajet sekali makan hanya 4 ringgit untuk lunch...air jangan beli, minum air masak sajor dan malam tak perlu makan sebab DIET..DIET kah? takpe, kite try..! haha...lepastu minyak moto 6 ringgit untuk seminggu...topup 10 hengget seminggu...jadi totalnya 28+6+10=44 hengget...haaa, kan tak sampai 50 hengget tu...

mampukah aku nak sahut cabaran berjimat cermat ini? gituh...aku akan try selama seminggu mulai esok...haha...dan kawan aku yang pegang kad bank aku tu pon bakal buat benda sama jugak, kiranya saling bertukar kad bank lah...amacam, ada bran??!

oyeah, sebelum tu, asingkan siap2 duit yang nak disimpan ke dalam akaun bank lain...contohnya, 1500 daripada duit JPA ke...tapi, duit simpanan JPA aku semua aku dah guna untuk beli emas...melabur emas tak rugi beb...gituh..!so, selamat mencuba untuk berjimat cermat..!

*********************************************************************************

oyeah, sebelum aku start berjimat, aku dah membazirkan diri semalam...tapi, membazirkah itu? tadaaa...!!!!

::: reject..!! :::

::: yezza, merah jugak aku amik...sangat selesa wooo :::



hamik kau, aku dah beli kasut joging baru...aku tak rasa ini satu pembaziran sebaliknya satu pelaburan...UNTUK KURUS oyeah...!!!

p/s: kasut yang baik akan bawak kita ke tempat yang baik...(baik di sini bukan bererti syurga, tapi alam kurus..haha)



2 comments:

Miss iena miina said...

JOM remy...kita sama2 blaja saving...
lau ak...afiq yg pantau...tp xda la smpi pgang kad bank ak...hehe...

Remy said...

hahaha, kalau aku x bagi org pegang kad bank aku, bila2 masa ja aku leh cocok duit..so, sebagai permulaan utk mendisiplinkan diri, trpaksa lah wat gini..haha