18 October 2011

tutorial bunga ros origami

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

assalamualaikum peeps..!

wallaweyh, kalau sebelum2 ni asyik dok complain merungut bagai fasal waifai UTM yang macam cilakak nak konek connect memang hai hai bai bai la jawabnya, asyik mengecewakan sajor...tapi sejak SEMALAM, waifai ni tetibe terKONEK laju pulak dekat laptop aku nih...memang tersangat happy la hendaknya...disebabkan terlampau laju tak hengat, aku pon terlalailah lalu terbaca tertengok segala mak nenek fasal kekejaman manusia hanjeng kat donia nih...faham2 sendiri  la ye...aku tak berminat pon nak cerita fasal benda tu..menyakitkan hati je kan...pffp..

atenye, bila dah laju waifai nih, dah tak payah gadoh2 merengek pujuk mak bapak nak beli beruk band la kan...thanx ye NADIA, sebab wat entry fasal beruk DIGI tuh...aku dah hampir2 nak beli dah, tapi tak jadi..haha...

wokeyh, ingat lagi entry INI fasal bunga ros origami yang cantik tu? yang aku buat sendiri bagi hadiah kat kawan aku konvo tu? ingat lagi? kalau tak hengat kelik SINI..! haa, alkisahnya aku nak share macammana nak buat bunga sechanteq itewwwww...! cekidout.. (hamagad, intro nak berderet je..layanz..)

TUTORIAL BUNGA ROS ORIGAMI
-yang-eh-macam-bunga-betul-je-tapi-kertas-


1) beli kertas keras, kaler ikot suka nak kaler apa..macam aku suka merah, ofkos lah nak bunga kaler merah...kalau guna kertas A4, lipat kertas tu sampai dapat 8 bahagian...

2) potong lipatan kertas tu guna pisau atau gunting (takmau guna pembaris naa, awat lokek sangat ka sampai takdak duit nak beli pisau?) dan gamkan/cantumkan kertas tersebut ikot panjang mana yang hampa suka...hengat, lagi panjang kertas tu, lagi besaq gedabak la bunga hampa nanti...


::: nampak tak ada perbezaan size bunga? ikot panjang kertas la derr :::

3) lepas dah gam ujung ke ujung,  kertas anda tadi akan kelihatan seperti ini...


4) mulakan dengan hujung, gulungkan serapat mungkin untuk beri efek pada tangkai bunga...

::: lilit bagi rapat habis :::

5) teruskan melilit bunga diselangi dengan melipat kertas tersebut..nak twist/lipat kertas tu pon ala kadar sudah, agak2 boleh nampak efek kelopak bunga tu dah la..untuk menghasilkan kelopak bunga yang menawan, waktu pusing lilit dan lipat tu, try ejas susunan kelopak tu supaya tak bertindan selari..eh, nak cakap camna ntah nak bagi faham..haha..kiranya, susun bagi lapis2 bagi lawa laa...


6) bila dah siap lilit sampai ke hujung, solatep kan kat bawah bunga tu supaya dia tak terburai nanti...nak guna gam pon boleh, tapi aku tak minat sebab gam melekit dan busuk...haha...

::: selalunya aku guna solatep yg jernih tu :::

7) untuk kesan lebih anggun, gubah lah bunga anda sesuka hati, tambah efek daun pon boleh...bila dah jadi sejambak nanti, kompom lawa....





see?? see?? senang kan? ni baru bunga ros...ada lagi bunga tulip, matahari dan banyak lagi...nantikan entry akan datang ya..hahaha...apa yang penting keikhlasan hati...kalau bagi kat awek, awek hampa mesti akan menjerit 

" hamagad..!!!! i x sangka u pandai buat benda ni...i terharu la bie...!!!!!"

mahal atau murah tak penting, tapi sah2 la bunga kertas ni lagi murah kan...tapi nilai estetika tu yg penting...haha..adios dan selamat mencoba..!

p/s: ada yang nak tempah? gituh semangat...hahaha..


3 comments:

Miss iena miina said...

ala....yg melipat tu i xyakin ley wat tu...huhu...

yaya said...

ta sngka plak kmu reti bt bnde cmni..na try la pasni..hi3..cm best n cmel jep bnde tu..

anna lulu said...

susah nye nk melilit lilit tu.. haishhhh -_-"