06 July 2011

kan dah kena marah, tanya lagi soalan bodoh...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

yes, siap satu kerja...buat flow line untuk process skid...petang ni nak sambung buat satu lagi task yang boss aku bagi...nak kena estimate volume tank pulak...how? double up the total volume of fluid inside the pipelines...nak kira total volume dalam pipeline tu pon satu masalah jugak tu walaupun just guna rumus volume of cylinder kan...tapi yang jadi susah tu sebab semua benda aku nak kena assume...bak kata lecturer aku dulu...

for chemical engineer (process engineer), assumption is like a bread and butter..a relevant assumption is a good beginning of the process..

so, nak tak nak, memang kena assume la panjang pipe dari satu tank ke satu tank tu berapa meter...tu tak dikira dengan elevation of the pipe lagi...lekuk sana lekuk sini, band sana band sini...tak termasuk dengan pressure lagi...aigoo, aku bukan budak piping derr..tapi takpe, aku selalu ingat DR K cakap satu ketika dulu time aku ambik subjek process control...time tu semua macam dah penat give up, sebab susah sangat nak buat projek die..damn..!

take it as a challenge...whether u accept it or not, that was your responsibility to complete the tasks given...at the end of the day, it is you, not me will get the benefit of doing all this things...it is the beginning of life...
haa, tersemat tahu kata2 beliau...kalau dulu aku cukup menyampah dengar perkataan P&ID (stand for Process and Instrumentation Diagram) sekarang ni kena selak semua tu...kalau dulu aku cukup menyampah nak lukis2 flow, buat assumptions bagai sekarang ni memang kena buat...kalau dulu aku cukup fobia dengan perkataan Process Engineer, sekarang ni boss aku memang bagi name tag siap tulis PROCESS ENGINEER lagi...die siap cakap camni..

i want you to be a Process Engineer in this company...even though all of you are doing your internship here, but i dont want to threat you as an intern student instead of real chemical engineer...so, please make me proud of you, FUTURE CHEMICAL ENGINEER...as a process engineer, please master in P&ID and all the process terms...
nah, hamik kau...terkedu aku..memang betul kami di treat sebagai process engineer kat sini..walaupun company ni takde plant, chemical plant ke ape, tapi kerja2 chemical engineer tu memang kami buat...mula2 intern dulu macam bosan takde kerja, tapi sekarang berlungguk...haish, tu pon sempat lagi curi tulang berfesbuk, update belog bagai...hahahaha...

aku ingat lagi, memang tak boleh blah, semalam tak pasal2 aku kena marah dengan boss..siap hentak meja tahu...memang kalau orang tua2 cakap, teloq masuk dalam la kan...terkejut punya fasal...haha...bapak kuat gile die hentak meja dengan tangan die...kebooooommmm...!!! memang salah aku gak la, tanya soalan bodoh...damn..! time tu dah nak masuk pukoi 1 tengahhari dah, tapi meeting tak reti2 lagi nak habis...aku dah lapaq kot, memang dah tak boleh nak fokus dalam meeting...tengok dokumen, kertas semua dah nampak macam nasik dah...nasib boleh tahan nafsu makan lagi, kalau tak alamatnya dironyookkan semua kertas tu sumbat dalam mulut, telan...

nak dijadikan cerita, kemarin aku still blur dengan projek nih..aku mana tahu flow oil and water tu camne..nak lalu kat mana pon aku tak tahu....kalau aku tak tahu, camne aku nak kira panjang pipe kan...buat aku short cut kang, fail pulak kan..damn..! so, aku pon tanya la boss aku...

aku: sir, yang ni nih (sambil tunjuk kat kertas), die flow ikut mane eh...die lalu dekat water injection dulu ke, terus masuk ke well head? lepas tu, yang dari separator tu camne pulak die nak recycle balik ke storage tank? lalu atas ke camne? (haa, hamik kau panjang lebar soalan aku tanya..memang bodoh la kan..)

tiba2...kebaaaannng...!!!!! dihempapnya meja dengan tapak tangan die...terkejut dowh...dalam hati aku sempat lagi cakap..."sakit letteew tapak tangen diyeww"..okay, gedik...

::: ada la sikit muka marah boss aku :::

boss: ITU LA GUNANYA PFD..!!! PROCESS FLOW DIAGRAM...!!! BUKAK LA PFD, TENGOK FLOW DIE IKUT MANE...!!! RAHIMI OII, KAMU NI BERANGAN KE APE? TERINGAT AWEK KE HAA??!! HAISH, NI YANG SAYA NAK MARAH NI...

haaaa, mahunya tak terkedu aku time tu...nak meleleh air mata la jugak sebab malu....hahaha...tapi, lagak cool itu lagi penting, walhal hakikatnya memang cam nak nangis dowh...damn damn damn...! tapi standard la tuh, nak belajaq kan...terima aje laaa...nasib baik die marah kejap je...aku buat muka comel, terus die senyum balik...fuhh, lega...

::: comel tak muka aku? haha :::

eh, dah la merapu sikit2...nak sambung wat kerja pulak nih...nanti siap kerja lagi, aku up entry lain pulak...maaf la ye, harini idea datang membuak2...rasa macam nak up 10 entry ja..haha merapu..! okay la, do ur best dude...mulakan kerja hari ini dengan bismillah...ingat, kalau kita yakin kita boleh buat, insyaALLAH kita pasti boleh..aja2 hwaeting..!!!

p/s: aku berani update entry harini sebab boss tak masuk2 lagi dari pagi tadi..haha,..syorga syorga... =)

No comments: