10 June 2011

cerita tauladan

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

still remember entry semalam? fasal tipu2 bagai tuh...? so today i want to continue a lil bit fasal tipu2 ni laaa kan...sebelom tu, tipu la kan kalau aku kata arini aku sihat walafiat...sebab hakikatnya aku macam demam je arini...tapi tu pon sempat lagi nak update belog..sebab bosan ya amat..dah puas aku tido kat opis...sebut fasal tipu, harini aku hampir nak buat 1 penipuan...ups, jangan gelabah..baca sampai habis ye...

macam ni, aku demam, so rasa macam tak larat nak pegi ofis...n dalam masa yang sama aku tahu yang boss aku memang tak masuk ofis arini...see..see...niat jahat dah ada ye..hehe...so, pagi tadi aku terfikir untuk tidak pergi kerja... alah, boss bukannya tao pon, dia outstation kan..susah apa, suruh je la sapa2 tolong sign attendance...boss bukannya tao...(ouh maaf laa, company tempat aku LI ni still kuno menghormati kaedah lama, tak guna punch card tapi guna sign kedatangan kat dalam buku..jakun old school kan..hahaha)...tapi, bila fikir balik macam tak bagus ja aku buat macam tu..wallaweyh, dalam jahat2 aku, ada jugak sifat baik kan...jangan pandang sebelah mata hokay...hhaha...

xde, aku bukannya nak fokus kat cerita aku ni, aku just nak cakap moral of the story, penipuan sering berlaku di mana2 saja kita berada..macam aku cakap dalam entry lepas, kadang2 kita tak sedar pon yang kita dah tipu orang...tapi, sebut lagi fasal tipu ni, aku ada teringat fasal 1 kes tipu yang mana terjadi antara MONYET dan KURA2...ni cerita lama nii...cerita sejarah kenapa monyet dan kura2 tak boleh bersua muka...memang musuh la senang cerita...so, kalau ada yang masih tak tahu, meh baca sampai habis cerita hikayat nih...cerita ni, mak aku yang cerita kat aku time aku lepak dengan mak aku kat dapoq...sambil mak aku masak2, aku kupas bawang, mak aku cerita benda ni dengan penuh makna...sweet kan? (aku nak cakap yang aku ni rajin tolong mak aku masak...ada faham??)

okay, sebelum tu sila pejam mata dalam kiraan 5 saat...
.
.
.
.
.
tarik nafas....lepas...(aku wat gini sebab taknak bagi korang mengantuk...bila korang dah tarik nafas sume, mesti lah da segar sikit kan..hahaha wallaweyh mengarut...jom start..!)
.
.
.
.
.
************************************************************************************************
okay cerita dia macamni...

pada satu zaman dahulu, semua binatang boleh bercakap seperti manusia...(jangan banyak tanya betol ke tak...) riuh rendah dengan suara harimau yang kuat, jeritan singa yang membingitkan telinga, kicauan burung menyanyi yang merdu, bisikan halus semut dan kerengga, gelak tawa riang monyet2 dan kera dan macam2 lagi...sangat meriah di kawasan hutan pada suatu ketika dahulu...

adapun begitu, terdapat seekor monyet yang sering dikenali dengan sifat tamak yang sentiasa mahukan hak binatang lain...ada2 saja kekecohan yang dilakukan oleh monyet nakal ini...di jauh sudut hutan, terdapat seekor kura2 yang sering berbangga dengan kekuatan perisainya...walaupun agak perlahan langkahnya, kura2 sangat baik hati dan sering menolong binatang lain yang berada dalam kesusahan...sangat berbeza perangai antara monyet dengan kura2...

hendak dijadikan cerita, sang monyet ini sangatlah tidak puas hati dengan sang kura atas kesenangan yang dimiliki oleh sang kura...adapun begitu, sang monyet sangat pandai berlakon..di depan sang kura, dialah sahabat yang paling baik yang tidak akan ditukar ganti..hakikatnya, dialah yang paling jahat di muka bumi ini...pada suatu hari, sang monyet mengajak sang kura pergi bersiar siar di sekitar hutan...mereka berjalan sambil menghirup udara nyaman sambil berborak memecah suasana...

tiba2, sang kura ternampak sebatang pokok pisang yang telah ditebang...lalu tercetusnya perdebatan hebat...

::: alahai comey nya kura2 nih :::

sang kura: eh ada pokok pisang laaa...


sang monyet: mane..mane...


sang kura: tuu, kat sana tuu...jom kita angkat bawak balik rumah...boleh aku tanam depan rumah aku...jom la nyet..

tiba2 sifat tidak puas hati menyelubungi hati sang monyet

sang monyet: ouh mana aci macam tu...kita jumpa sama2 pokok pisang ni..so, kena la bahagi dengan adil dan saksama...mana boleh hang ambik semua..(utagha rupanya sang monyet ni kan)


sang kura: ouh, kalau begitu, terpulang pada ko la nyet..aku tak kisah...ko bahagi la, aku ikot je...

monyet yang sangat bodoh dan tamak itu tadi terus membahagikan pokok pisang tersebut kepada dua bahagian...

sang monyet: nah, aku dah kerat pokok pisang ni...ko ambik batang pisang, aku ambik yang bahagian pucuk...okay? 


sang kura: okay...

sang monyet berasa sangat gembira kerana kononnya dia berjaya memperbodohkan sang kura...dia menyangka pokoknya akan berjaya membuahkan hasil yang lumayan...mereka pon pulanglah ke rumah masing2 untuk terus tanam pokok pisang tersebut...dengan perasaan yang sangat gembira, sang monyet terus menggali lubang dan meletakkan pucuk pisang ke dalamnya...tersenyum girang apabila dia melihat pokoknya berdaun lebat...dia gelak terbahak bahak apabila melihat pokok sang kura hanya tinggal batang tanpa berdaun...

selang dua, tiga hari, sang monyet mendapati pokoknya semakin layu dan terus layu...daun yang dahulunya hijau menguning kini bertukar coklat keperangan...kering...manakala pokok sang kura semakin lebat daunnya...redup dan tinggi batangnya...sang kura berasa sangat gembira kerana tidak lama lagi pokoknyta akan berjaya membuahkan hasil...berlawanan dengan sang monyet...dia berasa sangat cemburu dan panas hati melihat pokok sang kura...pokoknya mati...perasaan marah, hasad dan dengki menguasai dirinya...

pada suatu hari, setelah pokok sang kura berbuah dengan lebatnya, sang monyet pergi ke rumah sang kura dan mengemukakan suatu cadangan dengan penuh muslihat...

sang monyet: hai kura, lebat pisang hang...bila hang nak petik bawak turun...kan dah masak tu kat atas pokok...


sang kura: itulah yang aku fikirkan ni...aku ni haa, mana la larat nak panjat pokok pisang tu..dah la tinggi...kalau nak kait pon, tak kan sampai...nanti laa, aku mintak tolong sapa2...


sang monyet: buat apa hang nak susah2 mintak tolong kat binatang lain, aku kan ada...aku boleh ja nak tolong hang panjat pokok ni dan bawak turun pisang kat hang..kita kan dah lama kawan...

ecewah, kemain baiknya sang monyet...walhal...

sang kura: haa, bagus la macam tu..

tanpa melengahkan masa, sang monyet terus memanjat pokok pisang sang kura...janji hanya tinggal janji...habis semua pisang dibedalnya sang monyet...sang monyet berasa sangat puas hati kerana berjaya menipu sang kura...disangkakan pisang yang dilemparkan, rupa2nya hanya kulit pisang yang dilemparkan oleh sang monyet kepada sang kura...sang kura berasa sangat marah atas tindakan sang monyet lalu pergi mendapatkan kulit durian di belakang rumahnya...

sang kura menyusun kulit durian yang tajam berduri di sebalik semak samun di bawah pokok pisangnya...setelah sang monyet kenyang menjamah pisang yang bukan miliknya, dia pon melompat turun ke bawah....tiba2...

sang monyet: OUCCHHHHH....SAKITNYA KAKI AKU...!!! SAPA YANG KURANG AJAQ PI LETAK KULIT DURIAN KAT BAWAH POKOK NI??? BODO KA APA?? 

::: haa, tengok muka monyet ni...menjerit sampai ternganga luas gila...padan muka sakit kaki :::

sang kura berasa puas hati kerana berjaya kenakan balik sang monyet...dia langsung tidak hiraukan kaki sang monyet yang berdarah akibat terpijak kuli durian lalu berkata...

sang kura: padan muka ko nyet..ko nak khianati aku sangat..terima balasannya..ALLAH maha kaya nyet...


sang monyet: takpa..takpaa...siapla hang nanti..aku balas balik perbuatan hang ni...!

sang monyet mengerang kesakitan selama bermingu mingu...selama bermingu minggu itu jugalah dia tidak keluar dari rumah..dia menyimpan dendam yang sangat dalam pada sang kura...dia bertekad, suatu hari nanti dia akan membalas dendam dan berniat untuk membunuh sang kura...

pada suatu ketika, sang monyet bertemu lagi dengan sang kura seraya bertanya..

sang monyet: hey kura...sudah sekian lama kita tak berjumpa...hang sihat?


sang kura: aku sihat...kenapa ko datang berjumpa dengan aku tiba2?


sang monyet: saja rindukan kawan baikku, kura..! erm, aku nak tanah hang satu soalan...tapi, hang kena jawab jujur laa..


sang kura: tanya laa...amende?

sang monyet: aku tao, cengkerang hang ni kuat...jatuh macam mana pon takkan pecah...jadi, benda apa yang hang paling takot sekali dalam dunia ni? saja ja aku nak tao...hehe


::: otai kan? :::

oleh kerana sang kura sudah tahu akan niat jahat sang monyet, dia pon terfikir untuk MENIPU dan mengenakan sang monyet supaya dia sedar akan kesilapannya membuli haiwan lain lalu berkata..

sang kura: ya betol...cengkerang aku memang sangat kuat...tapi, dalam banyak2 benda dalam dunia ni, aku sangat takot air...tak tahu kenapa, kalau aku jatuh dalam air, aku memang tak boleh bernafas...pendek kata, kalau ko nak bunuh aku, campak je dalam sungai...kompom aku mati...

setelah mendengar pengakuan sang kura, sang monyet berasa sangat lega dan seronok sekali kerana hasratnya ingin membunuh sang kura pasti tercapai..kononnya lah...dia terus mengajak sang kura berjalan ke tebing sungai untuk menghirup udara segar..katanya laaa...setelah sampai di tebing sungai yang cerun lagi tinggi tanahnya, sang monyet terus menolak sang kura jatuh ke dalam sungai...maka, jatuhlah sang kura ke dalam sungai yang dalam itu...

sang monyet berasa sangat gumbira kerana berjaya membunuh musuhnya...selang beberapa minit, sang kura timbul di permukaan sungai...sang monyet yang melihat kejadian itu terlopong dan terkejut ya amat...kelu tanpa kata...ketika itu, sang kura menjerit kepada sang monyet...

sang kura: ko bodoh nyet...ko bodoh..senang2 je ko kena tipu dengan aku...kalau ko nak tahu, aku boleh hidup di darat mahupun di air...ko terlampau bodoh kerana menolak aku masuk ke dalam air kerana inilah habitatku...hahahahaha...padan muka ko nyet....babai...selamat tinggal monyet yang bodoh...

::: pergh, bertukar jadi gagah seyh kura2 ni...cayalah :::

okay habisss....hahaha...sorry la sebab ada banyak tokok tambah dalam cerita ni..memang lari dari cerita asal..haha...so, kalau diperhatikan, sang kura telah pon menipu sang monyet bahawa dia takotkan air...see? still berlaku penipuan kan? tapi ini adalah contoh penipuan untuk menyelamatkan diri...jadi, berani aku katakan, kadang2 penipuan itu perlu jika berlaku hal2 sebegini...pandai2 la nak hidup kan..jangan la terlalu skema ye dak...adeyh...

okay laa, aku rasa panjang sangat entry aku kali ni...sorry la der,,,hahaha...so, anggap ja ni bed time story...cerita hikayat sebelom tidoq..haha...chal jaeyo kawan2...nyte..!! hehe...

p/s: sebenaqnya kita dah diajar menipu dari kecik...dengan cerita2 tauladan yang banyak unsur penipuan di situ...hahahaha...so, nak salahkan sapa kalau kita menipu? hahaha... =p

No comments: