03 June 2011

praktikal sambil holiday...OGA 11

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
remyTENGOKremyDENGARremyHIDUremyTULIS

hi everyone...i know dah lama tak hupdate belog ni..ecelly, its not like aku takde mase nak hupdate belog, tapi macam takde benda menarik yang nak di share...mood gossip tu dah takde..sebabnye aku sedikit busy dengan praktikal yang agak jauh dari rumah sewa aku ni...namun begitu (mak aih, skema gila ayat) aku still rasa best sebab aku stay dengan kawan2 aku...da macam praktikal sambil holiday pon ade gak...masak2 sendiri, berebut bilik air, basuh baju dengan tangan (ouh dah lama tak membina otot lengan guna kaedah ni)...tapi yang bestnya, rumah sewa kami ni ada aircond dan lengkap semua perabot kecuali mesin basuh jep..damn...

okay, lupakan hal rumah...kita fokus pada topik asal entry ni..ecelly, i wanna share wif u guys about OGA...did u heard about OGA before? the 13th asian oil, gas n petrochemical engineering exhibition...basically its like a symposium laa...pengumpulan semua company2 yang terlibat dengan Oil n Gas industries...lepas tu ade banyak booth kite boleh jenguk2 usha2 tanye2 tukar2 bisnes card dan macam2 lagi laa..lagi satu boleh ambik all the goods n souvenir there...memang best..

so, disebabkan aku praktikal dengan one of the company yang terlibat dengan Oil n Gas industries ni, aku memang kena pergi la ke exhibition ni walaupon my background is not related to Oil n Gas instead of pure chemical...more to process dekat plant la kalau nak diikutkan...ecewah, bajet bole jadi chemical engineer...ape2 pon, insyaALLAH...

so, if u go there, u can see a lot of companies (lebih 1000 gak rasanya) yang kadang2 kite tak pernah dengar pon...yang kita selalu dengar mesti la SHELL, PETRONAS, EXXON MOBIL, SCHLUMBERGER, HESS, TALISMAN n bla3...tapi still ade gak company2 yang kecil2 or yang kite terlepas pandang...so, to all the engineers or future engineers tak kira la background ape pon, jangan terlalu fokus kepada company2 yang kita kenal je...masih banyak company yang ada kat dunia ni...

so, tadi kami yang intern dekat octagon petroleum kena jadi sebagai graduate chemical engineer laa kat sana..kalau nak tanya2 soalan pon dah tak boleh nak tanya macam budak darjah satu la kan sebab bawa imej company gituh...haha..memang best laa...macam bangga pon ade gak kan..yela sebelom ni kalau join exhibition pon, just as student je..so, basically this is one of our tasks given by our manager...we need to go there n find a lot of information about the companies, get the contact number, pamplets, n try to communicate with all the engineers there...so, we can ask anything that we want about their companies, such as their main bussiness, their services provided either the company provide maintainence or services or as consultant company or operators n bla3...so, secara tak langsung dapat melatih kami berdepan dengan dunia engineer laa..pergh, it still have engineer yang kerek...yela, dah jadi super senior engineer...

sekali tu, aku tanye laa gini..."err, sir...hai, i'm remy from octagon company..can i know ur company services? i mean, did ur companies do the consultancy or selling all the instruments? or maybe fabrication or installation company?"

bersungguh2 aku tanya...sekali, si super duper engineer ni jawab cam tahik...haha..

" err, are u serious or what? basically, we sell coffee, tea tarik macam kedai warung..."

damn gile...die macam nak perli aku sebab aku tak kenal company die...walhal memang la aku kenal company die buat installation sume, saje je aku nak tahu lebih lanjut..last sekali aku balas...

"okay, thanx sir...have a nice tea.." hahaha...

so, kalau korang gi KLCC korang boleh la join benda ni...kena register dulu la, dapat nam tag baru boleh masuk...pakaian kena kemeja kemas2 la kan...lepastu yang menariknya kat sana, all the companies try their best to tarik perhatian orang yg pergi sana...for example, ade yang bagi hadiah macam2 n yg tak boleh blah to all the staff yg bagi pamplet, gule2 tu sumenye pompuan seksi3...pergh, da macam masuk kelab malam pon ade gak...damn...!

so, aku ade gak curi2 ambik gambaq kat sana,,,tak berani nak ambik banyak2 sebab tak boleh...tak tao kenapa...haha...so, yang ni je yang ada ye.. =p












haa, tu je gambaq yang aku sempat ambik...nak ambik banyak2 pon tak menang tangan sebab banyak sangat beg nak pegang...hahaha...tu kat atas tu, tengok la betapa banyaknya barang yang kami bawak balik...memang berguna sangat2... =) so, esok nak pi lagi...ada banyak lagi hall yang tak sempat masuk tadi...tersangat la banyak company yang join smapai kena pi melawat 2 hari..hehe...lepas abis melawat company, boleh la merewang kat suria klcc ke mane2 ke kn...haha...boss bukannya tao...ups, tapi ALLAH tao...no no no...

p/s: so agak2 da boleh jadi engineer ke tak aku ni haa?? neves gak bila dah sampai alam pekerjaan nanti...

No comments: